Uppstart

När du kontaktat oss börjar vi alltid med ett första hembesök. Här får du möjlighet att komma med önskemål, ställa frågor och vi berättar hur vi arbetar samt ger er en uppskattning på hur lång tid en ”standardstädning” tar. Känns allting bra hittar vi en tid som fungerar för dig. Vi arbetar två och två och målet är att det alltid är samma personer som kommer hem till dig.

Vi kommer alltid på de överenskomna dagarna och arbetar ständigt för att hålla och passa tiderna. Det är alltid en utmaning första gången innan ”man lär känna huset” så räkna med att första städningen oftast tar en timma längre. Vi har med oss allt material förutom dammsugare som vi önskar låna av er. Nedan kan du se hur och vi gör i varje rum. Läs om säkerhet och trygghet för dig som kund här. Vi erbjuder även fönsterputs som utförs i samband med städningen - då anlitar vi Såklart.

Så städar vi..

Badrum
  • Damning av alla horisontella ytor, upp till 2 m
  • Avtorkning av fönsterbräden, skåp, handtag, luckor, lådor och övriga ytor
  • Rengöring av handfat
  • Rengöring av toalett/bidé, noggrant runt och i dessa
  • Rengöring av duschväggar, duschkakel, blandare och duschgolv
  • Avtorkning av fläckar på kakel närmast handfat och toalett
  • Putsning av speglar, glas och andra högblanka detaljer
  • Byte av soppåsar
  • Putsning av all krom så som blandare och handdukstork
  • Avtorkning av övriga detaljer såsom soptunnor, våg mm
  • Dammsugning
  • Våttorkning av golv
Kök
  • Damning av alla horisontella ytor tex golvlister, bord, hyllor, väggtavlor mm, upp till 2 m
  • Rengöring av köksluckor, handtag, lådor, kakel, köksbänk och övriga ytor
  • Rengöring utvändigt av kyl, frys, ugn och spishäll
  • Avtorkning microvågsugn, även invändigt
  • Avtorkning diskmaskin utvändigt samt invändigt
  • Byte av soppåsar och kompostpåsar
  • Rengöring av diskho och blandare
  • Putsning av rostfria ytor, glas och andra högblanka ytor/detaljer
  • Damning av köksbord och stolar
  • Avtorkning av köksbord
  • Dammsugning
  • Våttorkning av golv
Tvättstuga
  • Damning av horisontella ytor upp till 2 m
  • Damning av tvättmaskin och torktumlare utvändigt
  • Avtorkning av bänk, ho, fönsterbräda samt övriga ytor som vi når
  • Putsning av speglar, glas och andra högblanka detaljer
  • Dammsugning.
  • Våttorkning av golv
Övriga rum
  • Mindre, lätta mattor skakas av
  • Damning av alla horisontella ytor tex golvlister, bord, hyllor, väggtavlor mm, upp till 2 m
  • Damning av soffor, soffdynor och fåtöljer
  • Sängbäddning
  • Våttorkning av fönsterbräden, bord, sängbord och övriga ytor
  • Byte av soppåsar
  • Putsning av speglar, glas och övriga högblanka ytor
  • Dammsugning
  • Våttorkning av golvytor
Vid önskemål ..

.. lägger vi extra tid på nedan om du som kund önskar. Obs. I en del hus har vi marginaler och hinner därmed ibland med extrastädning.

  • Rengöring av alla badrumsväggar
  • Avtorkning av alla innerdörrar
  • Avtorkning av fönster/dörrkarmar
  • Mer noggrann rengöring i och under soffor, under dynor mm.
  • Extra i köket dvs: ytor och detaljer som tar mer tid då det är svårt att komma åt vid den vanliga städningen tex fläktfilter, fläktkåpa, kakel (på högre nivå) och kökssocklar.
  • Spindelväv i tak
  • Om vi behöver nå högre upp vid vissa tillfällen tex när vi ska torka hela badrumsväggar så behöver vi en stabil pall att stå på. Pga skaderisk klättrar vi inte på instabila stolar och stegar mm.
Att tänka på för dig som kund ..

Nyckel. De kunder som vi inte har nyckel till behöver se till att det finns en nyckel utlagd under dagen som vi kan komma åt. Ni som larmar av för oss, se till att ni är anträffbar via mobil. Om ni glömt att lägga ut en nyckel trots påminnelse och inte kan komma hem och öppna för oss blir vi tyvärr tvungna att fakturera för den tiden vi skulle varit hos er, samma gäller om ert larm av misstag är påslaget och vi inte kan nå er. Vår arbetstid börjar direkt när vi kommer till er.

Dammsugaren. Dammsugaren måste fungera och vara effektiv. Tänk på att ”borsten” under dammsugaren måste vara bra för att inte repa golven. Själva förlängningsröret behöver kunna ställas/fastna i olika lägen. Om dammsugaren inte fungerar som den ska tar städningen både längre tid och resultatet blir sämre. Vi måste tyvärr då addera tid för att kunna slutföra städningen. Ställ gärna fram dammsugarpåsar ifall vi upptäcker att påsen är full.

Svårare fläckar som tex stearin på olika ytor försöker vi givetvis alltid få bort. I vissa fall kan vi uppleva att materialet under kan vara känsligt och då avstår vi hellre från att skrapa bort detta med risk för att vi repar materialet.

Vid stop i avlopp är det väldigt svårt för oss att få det rent i handfat, badkar mm. Se till att avloppen fungerar som de ska.

Undanplockat. Vi hinner mer om det är någorlunda undanplockat i ert hem. Det underlättar om det tex inte är för mycket disk i köket, hyfsat undanplockat under sängar, på golv och på bord, skrivbord och övriga ytor som vi ska göra rent.

 

Att tänka på för oss som städar ..

Vår arbetstid är 07.45–16.15. Mellan dessa tider kommer vi och städar hos er. Vi skickar ut en påminnelse senast dagen innan för att tala om vilken tid vi kommer. Denna tid kan komma att ändras vid tex en sen avbokning från en annan kund.

Våttorkning. När vi våttorkar golven ser vi alltid till att moppen är rejält urvriden för att på så sätt aldrig orsaka fuktskador på golv.

Vid eventuell skada. Om vi orsakar en skada eller om något går sönder så lovar vi att återkoppla omgående till er. Det är alltid lika tråkigt när det händer men dessvärre mänskligt. Givetvis löser vi och gör rätt för oss om detta händer.

När vi kommer och städar räknas varje minut för oss. Vi arbetar mycket effektivt och strukturerat och det är viktigt för att vi ska hinna med städningen inom en viss tid att vi får städa enligt vår planering och på vårt sätt. Har ni önskemål inför kommande städning så återkoppla senast dagen innan om detta så kan vi redan då planera för detta.

Vårt mål är 100 % nöjda kunder. Vi arbetar ständigt för att förbättra städrutiner, städsätt, kommunikation och service mot dig som kund. För oss är det mycket viktigt med återkoppling från er för att vi ska kunna göra en fin städning utifrån era önskemål.

Produkter vi använder
  • Grumme Citronsåpa använder vi till både golv och som rengöringsmedel i sprayform då vi torkar övriga ytor i både badrum, kök, hall och övriga rum.
  • Ajax Allrengöring Citron använder vi till golven i de fall du som kund har det som önskemål.       (Doftar lite mer)
  • Ajax fönsterputs/ putstrasor använder vi på alla speglar och glasbord.
  • Bistro stålblank använder vi på rostfria vitvaror och övriga rostfria detaljer som kan behövas putsas upp.
  • Wc-anka används i toaletten.
  • Wim används ENDAST i diskhoar för att på så vis kunna få bort tuffare beläggningar, vilket oftast blir i äldre diskhoar. Används ALDRIG på plast eller rostfria ytor.
  • Svinto/ stålull används ENDAST i  diskhoar där det behövs för att på så vis få bort svårare beläggningar. ALDRIG någon annanstans!
  • Yes diskmedel används i sprayform då vi behöver ta bort fett och smuts från ytor.
  • Övriga specialprodukter som du vill att vi ska använda istället för våra, står du som kund för.
  • Vi använder endast trasor, microtrasor och mjuka handdukar till alla ytor.
  • Mjukt papper använder vi när vi torkar era rostfria vitvaror med stålblank.
  • Svamp använder vi till bland annat duschkabiner, badkar, handfat mm. Observera att vi använder endast den mjuka sidan av svampen.
  • Tv och dator-skärmar torkar vi endast med microtrasor. Vi använder INGA andra medel på dessa då vi inte vill orsaka skador på skärmarna.
  • Vi använder ALDRIG vassa föremål på några ytor.
  • Plastskrapa används i de fall vi tar bort stearin på tex bord och golv, och då materialet under känns ok för denna åtgärd.

Är det något i ert hem som behöver ”specialbehandling” så berätta det för oss. Då vi torkar golven är vi mycket noga med att vrida ur moppen så mycket det går, för att på så vis aldrig skada några golv. Om olyckan är framme och vi skulle ha sönder något, så är vår policy att vi alltid hör av oss omgående till er. Att vara ärlig skapar förtroende, något som är väldigt viktigt för oss. Det är önskvärt från vår sida att om det är något som är ovärderligt för er, så vore vi tacksamma om ni ställer dessa på något säkert ställe. Vi arbetar ständigt med säkerheten då vi städar, men olyckor kan alltid hända.